Titian, una monografia, una scoperta 2 Febbraio 2023 – Edito in: Dentro il libro – Autore: Maria Cecilia Del Freo
È difficile comprendere appieno il percorso artistico di Tiziano – esponente incredibile della pittura veneziana del Cinquecento – e codificarne la straordinaria produzione artistica. La fama prodigiosa e la sua attitudine imprenditoriale hanno portato l’artista a ripercorrere più volte i temi maggiormente graditi ai suoi prestigiosi clienti, servendosi di una bottega composta da valenti collaboratori.
Opere dunque che venivano in parte demandate, ma sulle quali il maestro non mancava di apporre e imporre il suo controllo, la sua firma e la sua revisione. Esemplificativa di questo modus operandi è la St Mary Magdalen in the Wilderness della quale si annoverano almeno venticinque versioni. Il volume, che presenta contributi di studiosi di primissimo piano, indaga questa produzione complessa e stratificata, avvalendosi necessariamente delle più innovative tecnologie di diagnostica.

Titian, St Mary Magdalen in the Wilderness (Orléans Magdalen), about 1560–2, private collection.
Dal saggio Titian’s Magdalens: money, measurements, mise-en-page di Carlo Corsato
Today it is possible to enumerate some 25 existing versions, to which may be added at least 9 others known only from documentary sources, plus 8 copies of further compositional variants. Authorship of the different versions ranges from fully autograph, through collaborative, to fully studio works. It is impossible to discuss such a large number of examples in the present essay, but fortunately there exist two recent and excellent surveys of the topic. The present Appendix, while certainly not pretending to be a definitive catalogue, is intended as an update and revision of this material and as a way of organising the various versions into groups. In most cases, the provenances are uncertain, if not completely obscure. While two versions are published here for the first time, more are certain to emerge in the future, making the information provided by the Appendix necessarily provisional. This information is based on close analysis of historical sources, direct study of the paintings in the original, and the careful consideration of available technical analyses and conservation reports. Speculative iconographic interpretations have been avoided, as have conclusions based on a small sample of the best documented examples.